Znany autor motywacyjny John C. Maxwell, były pastor, oparł te 21 praw przywództwa na trwałych wartościach. Te wskazówki mają inspirować, a nie wprowadzać innowacje, ponieważ oferują techniki, dzięki którym przywództwo według zasad staje się praktyczną rzeczywistością. Proste, wnikliwe zasady Maxwella są warte czasu, który poświęcą Państwo na ich przeczytanie. getAbstract poleca ten klejnot prostoty jako podręcznik do gry w budowanie silniejszych zespołów i stawanie się lepszym liderem.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.
Take-Aways
- Wzmocnić potencjał swojej organizacji poprzez rozwój liderów, a nie naśladowców.
- Prowadzić z własnej, osobistej integralności.
- Niezależnie od tego, ilu ma Pan zwolenników, proszę starać się nawiązać z nimi indywidualny kontakt.
- Sprawić, aby każde działanie realizowało więcej niż jeden cel.
- Ludzie najpierw podążają za liderem, a potem za jego planem.
- Jeżeli zamierza Pan zmienić kurs, proszę dać liderom organizacji czas na zaakceptowanie tej zmiany i rozpoczęcie budowania konsensusu ze swoimi zwolennikami.
- Czasami najlepszym sposobem wykorzystania władzy jest jej oddanie.
- Prawdziwi liderzy nie akceptują niczego innego niż zwycięstwo.
- Przywództwo wymaga poświęcenia na całej drodze.
- Dla dobra organizacji należy przygotować innych liderów, którzy zajmą Pana miejsce.
Podsumowanie
„Prawo pokrywy: Zdolności przywódcze decydują o poziomie efektywności osoby”.
Bracia Dick i Maurice McDonald mieli talent do prowadzenia restauracji. W miarę jak kultura amerykańska uzależniała się od samochodów, opracowali oni metody serwowania posiłków klientom w biegu. W końcu usprawnili swój biznes i zaczęli sprzedawać przede wszystkim hamburgery. Ludzie z branży restauracyjnej przyjeżdżali do ich hamburgerowni, aby nauczyć się ich skutecznych metod.
„Prawdziwego przywództwa nie można przyznać, wyznaczyć lub przypisać. Pochodzi tylko z wpływu, a tego nie można nakazać. Na to trzeba sobie zasłużyć”.
A jednak bracia McDonald ponieśli klęskę, gdy próbowali franczyzować swój pomysł. Dlaczego? Ponieważ brakowało im nadrzędnych zdolności przywódczych. Ich partner, Ray Kroc, miał wizję i umiejętności, aby uczynić McDonald’s fenomenem na rynku. Poświęcenie dla sukcesu jest ważne, podobnie jak talent i inteligencja, ale bez zdolności przywódczych można zajść daleko.
„Prawo wpływu: Prawdziwą miarą przywództwa jest wpływ – nic więcej, nic mniej”.
Prawdziwego przywództwa nie można obdarzyć, trzeba na nie zapracować. W 1996 roku sondaż londyńskiego Daily Mail wykazał, że społeczeństwo uznało Matkę Teresę i księżną Dianę za najbardziej troskliwe dwie osoby na świecie, chociaż żadna z nich nie pełniła funkcji politycznych. Ludzie ich słuchali, a oni wykorzystywali swoje wpływy, aby dokonać wielkich rzeczy.
„Skuteczność osobista i organizacyjna jest proporcjonalna do siły przywództwa”.
Przywództwo i zarządzanie to dwa różne zadania, ale pogląd, że dobrzy menedżerowie czynią dobrych przywódców, jest powszechnym błędem. Liderzy wywierają wpływ na ludzi, podczas gdy menedżerowie skupiają się na sprawnym działaniu. Przedsiębiorcy niekoniecznie są liderami. Nawet innowatorom może brakować umiejętności budowania organizacji. Kolejnym błędnym przekonaniem jest to, że bycie pierwszym, otrzymanie stanowiska kierowniczego lub posiadanie wielkiej wiedzy czyni z Pana lidera. Może to osiągnąć tylko ciężka praca i poświęcenie.
„Prawo procesu: Przywództwo rozwija się codziennie, nie w jeden dzień”.
Jeżeli nie potrafi Pan zidentyfikować tematów, w których jest Pan ignorantem, nie będzie Pan wiedział, czego musi się Pan nauczyć. Gdy już się tego dowiedzą, mogą Państwo zacząć rozwijać swoje umiejętności przywódcze, uzupełniając luki w swojej wiedzy. Wraz z poszerzaniem się Pana wiedzy, będą rosły Pana zdolności przywódcze. W miarę przyswajania lekcji z zakresu przywództwa, przewodzenie stanie się drugą naturą. Prawdziwy sukces przychodzi z budowania swojej przedsiębiorczości dzień po dniu.
„Prawo nawigacji: Każdy może sterować statkiem, ale do wyznaczenia kursu potrzebny jest lider”.
Przywództwo wymaga planowania i przewidywania. Proszę zastanowić się, o co proszą Państwo innych, aby poszli za Panem. Głównym sekretem tego prawa jest gotowość. Należy zdecydować, co zamierza się zrobić, i poinformować o tym kluczowych pracowników. Należy dać im czas na zaakceptowanie zaproponowanego przez Państwa kursu. Należy być przygotowanym na problemy, ale zawsze podkreślać ich sukcesy. Każdego dnia należy zweryfikować obrany kurs.
„Prawo E.F. Huttona: Gdy mówi prawdziwy lider, ludzie go słuchają”.
Osoba z tytułem, prowadząca spotkanie, może nie być prawdziwym liderem. Prawdziwe przywództwo zależy od wpływu. Prawdziwym liderem jest mężczyzna lub kobieta, których ludzie słuchają. Prawdziwi liderzy mają silny charakter, budują dobre relacje i dużo wiedzą o swojej pracy. Mają silną intuicję i zwykły, surowy talent.
„Prawo stałego gruntu: Zaufanie jest podstawą przywództwa”.
Zaufanie Państwa zwolenników jest Państwa najcenniejszym atutem jako lidera. Ludzie chcą wierzyć w Pana charakter. Jeżeli popełni Pan błąd i nie przyzna się do niego, będzie Pan budził nieufność.
„Prawo szacunku: Ludzie naturalnie podążają za liderami silniejszymi od siebie”.
Silni ludzie szukają silnych przywódców, opierających się na szacunku i głębi charakteru. Harriet Tubman, afroamerykańska abolicjonistka, była bardzo niska, nie miała dwóch przednich zębów i nigdy nie ubierała się dobrze. Pomimo swojego wyglądu, ludzie darzyli ją ogromnym szacunkiem. Z czasem niektórzy najważniejsi ludzie w kraju zapraszali ją do swoich domów, aby zasięgnąć jej rady.
„Prawo intuicji: Liderzy oceniają wszystko ze skłonnością do przywództwa”.
Intuicja jest cechą trudną do zdefiniowania. Intuicję rozwija się z czasem, poprzez doświadczenie, ale trzeba być gotowym do jej wdrożenia w mgnieniu oka. Intuicja umożliwia liderom odczytywanie okoliczności, innych ludzi i dostępnych zasobów oraz integrowanie tego zrozumienia, aby mogli działać konkretnie w szerszym kontekście. Intuicja oferuje twórczy sposób łączenia problemów z rozwiązaniami poprzez postrzeganie każdej sytuacji przez pryzmat przywództwa. Steve Jobs z firmy Apple jest doskonałym intuicyjnym liderem. Posiada niezwykłą umiejętność prezentowania innowacji, które porywają wyobraźnię konsumentów. Każdą technologię, każde partnerstwo i każdego pracownika postrzega jako zasób, który może wykorzystać, prowadząc swoją firmę na nowe rynki.
„Prawo Magnetyzmu: Kim jesteś, tym przyciągasz”.
Generalnie ludzie, których Pan przyciąga, będą mieli cechy podobne do Pana. Na ogół podzielają Państwa postawy, wartości, zdolności i doświadczenia życiowe. Jeżeli nie przyciąga Pan ludzi, których Pan chce, proszę przeanalizować swoje umiejętności przywódcze, aby znaleźć obszary, które wymagają poprawy.
„Prawo połączenia: Liderzy dotykają serca, zanim poproszą o rękę”.
Aby przekazać swoje przesłanie, trzeba nawiązać z ludźmi kontakt na poziomie emocjonalnym. Nawet gdy stoi się przed salą pełną ludzi, należy pamiętać, że są oni indywidualnościami; należy nawiązać z nimi kontakt jako odrębnymi osobami.
„Jeśli zaczyna Pan pracę na nowym stanowisku i nie jest Pan liderem, proszę się tym nie przejmować. Prawdziwym testem przywództwa nie jest to, gdzie się zaczyna, ale to, gdzie się kończy. Jest nim to, gdzie się kończy”.
Niektórzy z największych dowódców wojskowych starali się nawiązać indywidualny kontakt ze swoimi żołnierzami. Robert E. Lee w noce przed wielkimi bitwami spędzał czas przy ognisku ze swoimi ludźmi. Generał Norman Schwarzkopf powiedział w swojej autobiografii, że pewnego Bożego Narodzenia podczas wojny w Zatoce Perskiej „musiał uścisnąć 4000 rąk”. Zadając sobie trud indywidualnego kontaktu z żołnierzami, przywódcy ci zapewniali sobie poparcie swoich zwolenników.
„Prawo wewnętrznego kręgu: Potencjał lidera jest określany przez osoby najbliższe”.
Aby zwiększyć efektywność Państwa organizacji, należy szukać silnego potencjału przywódczego wśród osób, które tworzą Państwa wewnętrzny krąg. Nie należy poświęcać czasu na próby przekonania lub zainspirowania ludzi, którzy są negatywnie nastawieni. Proszę zainwestować swoją energię w tych, którzy podzielają Państwa wizję. Proszę zaludnić swój wewnętrzny krąg osobami, które podnoszą morale i sprawiają, że Państwa obciążenie jest lżejsze.
„Prawo Wzmocnienia: Tylko pewni liderzy dają władzę innym”.
Henry Ford miał niesamowitą wizję. Wyprodukowany przez niego samochód zmienił współczesne życie. A jednak był tak niepewny siebie, że nie mógł się powstrzymać od podkopywania innych członków kierownictwa Ford Motor Company. Upoważniał podwładnych, aby później podkopać ich autorytet. Obawy o bezpieczeństwo zatrudnienia zazwyczaj powstrzymują liderów przed nadawaniem uprawnień innym ludziom, ale umiejętność rozwijania innych liderów czyni Państwa organizację bezcenną. Abraham Lincoln powołał do swojego gabinetu swoich politycznych rywali i krytyków, ponieważ chciał korzystać z rad liderów równie silnych lub silniejszych od siebie. Kiedy wzmacnia się pozycję innych, podnosi się ich na duchu, a tym samym podnosi się siebie.
„Prawo reprodukcji: Potrzeba lidera, aby wychować lidera”.
Niektórzy liderzy mają naturalny talent. Inni stają na wysokości zadania w obliczu kryzysu. Jednak zdecydowana większość liderów jest inspirowana i mentorowana przez innych liderów. Najlepszymi mentorami dla potencjalnych liderów są doświadczeni liderzy. Można dać innym tylko to, co samemu się posiada. Wielu liderów nie dostrzega wartości generowania innych liderów i może próbować zatrzymać innych ludzi na niższych szczeblach. Proszę uważać, jedynym sposobem na ograniczenie lub zdegradowanie innych jest obniżenie siebie. Wychowanie nowych liderów jest niezbędne dla pełnego rozwoju Państwa firmy. Im więcej liderów ma Państwa firma, tym silniejsza jest, ale to wymaga starannego pielęgnowania. Jak powiedział kiedyś Ross Perot: „Liderzy nie tworzą stad. Trzeba ich znajdować pojedynczo”.
„Prawo kupowania: Ludzie kupują lidera, a potem wizję”.
Mahatma Gandhi był jednym z największych przywódców wszech czasów. Poprowadził swoje rodzinne Indie do niepodległości. Postulował niestosowanie przemocy jako najskuteczniejszą broń przeciwko uciskowi. Przekonanie ludzi do tej idei było strasznie trudne, a jednak miliony poszły za nim. Dlaczego? Ponieważ wierzyli w niego jako lidera, więc przyjęli jego wizję i plan. Wiele osób uważa, że wizja jest najważniejsza, ale tak nie jest. Kiedy zwolennicy podejmują decyzję, lider jest na pierwszym miejscu. Proszę budować swoją wiarygodność jako lidera, a następnie pracować nad przekonywaniem innych do swojej wizji.
„Prawo zwycięstwa: Liderzy znajdują sposób, aby zespół wygrał”.
Winston Churchill już w 1932 roku wypowiadał się przeciwko nazistom, ale ówcześni przywódcy Anglii postanowili pójść drogą pojednania. Kiedy Churchill został premierem w 1940 roku, jasno określił swoje stanowisko wobec nazizmu. Dał jasno do zrozumienia, że zamierza poprowadzić Anglię do zwycięstwa i że pokonanie Hitlera jest jedynym możliwym do przyjęcia wynikiem. Pomimo niewiarygodnych przeciwności losu, Churchill nie poddał się aż do zwycięstwa aliantów. Nawet lider, który dąży do zwycięstwa, musi zdawać sobie sprawę, że zwycięstwo jest zazwyczaj przedsięwzięciem zespołowym. Poprawa gry zespołu prowadzi do zwycięstwa. Osiągnięcie zwycięstwa wymaga spójnej wizji, różnorodnych umiejętności i oddanego lidera, który nakłania swój zespół do pozostawienia wszystkiego na boisku.
„Prawo wielkiego Mo: Momentum jest najlepszym przyjacielem lidera”.
Aby dotrzeć wszędzie, trzeba być w ruchu. Dzięki ciągłemu rozpędowi łatwiej jest pokonywać wyzwania i przeszkody, gdy te się pojawiają. Lider musi wytworzyć impet, ale gdy już się zacznie, trudno go zatrzymać. Momentum inspiruje zwolenników do działania.
„Prawo priorytetów: Liderzy rozumieją, że działanie nie musi być osiągnięciem”.
Najpierw należy przeanalizować swoje obowiązki. Zidentyfikować te obszary, w których Pana mocne strony są największe, a resztę, w miarę możliwości, oddelegować. Zrozumieć, gdzie znajdują się Pana największe pasje, ponieważ to one stanowią Pana motywację. Bycie aktywnym nie oznacza, że robi się właściwe rzeczy, dlatego ustalenie priorytetów jest kluczowe. Najlepiej, gdy każde działanie, które Państwo wykonają, będzie spełniało więcej niż jeden priorytet. Aby ustalić priorytety, należy określić, co koniecznie trzeba zrobić, jaka czynność przynosi największy zysk i „co daje największą nagrodę”. Aby zmaksymalizować swój wysiłek, należy skupić się na najbardziej produktywnych obszarach.
„Prawo poświęcenia: Lider musi zrezygnować, aby pójść w górę”.
Czasami trzeba być gotowym zrezygnować z czegoś, aby móc iść do przodu. Być może trzeba zrobić jeden krok do tyłu, aby zrobić dwa kroki do przodu. Często oznacza to pracę na okrągło, bez wynagrodzenia czy docenienia. Czasami poświęcenie jest jeszcze większe. Kiedy Lee Iacocca przejął Chryslera, nie mógł bez drastycznych działań zatrzymać tendencji spadkowej firmy, która zmierzała do bankructwa. W ostateczności zwrócił się do rządu federalnego o dofinansowanie firmy. Otworzył siebie i Chryslera na ataki i kpiny. Aby dać przykład, obniżył swoje roczne wynagrodzenie do jednego dolara. Poprosił o poświęcenie również kierownictwo Chryslera. Dzięki temu wzajemnemu poświęceniu udało się wspólnie zmienić Chryslera. Dotarcie tam, gdzie Państwo zmierzają, wymaga poświęcenia. Pozostanie tam wymaga jeszcze większego poświęcenia.
„Prawo czasu: Kiedy prowadzić, jest równie ważne jak to, co robić i dokąd iść”.
Tak często czas ma ogromny wpływ na wynik bitwy. Gubernator Georgii Jimmy Carter został wybrany na prezydenta w 1976 roku, ponieważ wyborcy identyfikowali się z nim jako outsiderem z Waszyngtonu. Był to „właściwy czas” w historii USA, aby wygrał outsider. Kraj był ostrożny, rozczarowany Wietnamem i Watergate. Prawdopodobnie Carter nie zostałby wybrany w żadnym innym czasie, ale w 1976 roku czas sprzyjał słabszym.
„Tak jak w sporcie trener potrzebuje zespołu dobrych zawodników, aby wygrać, tak organizacja potrzebuje zespołu dobrych liderów, aby odnieść sukces. Im większa organizacja, tym silniejszy, większy i głębszy musi być zespół liderów.”
„Prawo eksplozywnego wzrostu: Aby dodać wzrostu, prowadź naśladowców – aby pomnożyć, prowadź liderów” – Liderzy, którzy rozwijają innych liderów, pomnażają swój własny potencjał i aktywują prawo eksplozywnego wzrostu. John Schnatter, założyciel Papa John’s Pizza, wyjaśnia: „Moim zadaniem jest budowanie ludzi, którzy będą budować firmę”. Jego COO, Wade Oney, dodaje: „Kluczem jest rozwój liderów. Robi się to, budując ludzi”. Liderów można kształcić pojedynczo, ale dla szybszego wzrostu można również zatrudnić liderów, którzy pociągną za sobą swoich zwolenników, zwielokrotniając w ten sposób swój wzrost.
„Lider znajduje marzenie, a potem ludzi. Ludzie znajdują lidera, a potem marzenie”.
„Prawo dziedzictwa: Trwałą wartość lidera mierzy się sukcesją” – W 1997 roku niespodziewanie zmarł prezes firmy Coca-Cola, Roberto Goizueta. Taki kryzys jest często bardzo destabilizujący, ale Goizueta przygotował się na to, że w przypadku jego nieobecności firma będzie miała się dobrze. W rezultacie Coca-Cola pozostała silna. Rozwijając liderów, zwiększają Państwo potencjał firmy dzisiaj i zapewniają jej trwały sukces w przyszłości.
O autorze
Konsultant i były pastor John C. Maxwell często pisze o przywództwie i regularnie prowadzi warsztaty na temat zasad przywództwa. Jest autorem kilku innych książek, w tym „17 niepodważalnych praw pracy zespołowej” i „Wygrywać z ludźmi”.