Komputery są mniejsze i szybsze niż kiedykolwiek. Telefony komórkowe z każdym dniem zyskują coraz więcej funkcji. Zdumiewający postęp technologiczny zmienia praktykę biznesową. Jednak John Harvey-Jones, były prezes Imperial Chemical Industries, jednej z największych firm chemicznych na świecie, twierdzi, że podstawowe zasady przywództwa – stanowczość, odwaga, cierpliwość, empatia i know-how – nigdy się nie zmienią, niezależnie od zewnętrznych wydarzeń i postępów. W gruncie rzeczy biznes polega na sprawiedliwym i uczciwym traktowaniu ludzi oraz na określeniu najlepszych sposobów ich motywowania w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Harvey-Jones szczegółowo omawia relacje prezesa z zarządem, efektywne zarządzanie czasem oraz nieuniknione bitwy psychologiczne i intelektualne, które muszą toczyć liderzy. Motywem przewodnim książki jest silny nacisk na podstawy biznesu, spostrzeżenia oparte na wieloletnim doświadczeniu Harvey-Jonesa na najwyższych szczeblach biznesu. getAbstract zachęca nie tylko dyrektorów generalnych i prezesów, ale także menedżerów wyższego szczebla, którzy mają wysokie ambicje, do skorzystania z jego bystrych obserwacji.
Artykuł przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.
Take-Aways
- Liderzy biznesowi, którzy nie potrafią motywować innych, nie będą długo liderami.
- Wraz z rosnącą konkurencją, podejmowanie decyzji stało się trudniejsze.
- Proszę przyjąć technologię. Nie dać się zastraszyć.
- Delegowanie zadań oznacza zaufanie do swoich ludzi i do swojego instynktu.
- Dobrzy liderzy zachęcają pracowników do wyrażania swojej indywidualności.
- Pozostawanie w komfortowej sytuacji to strategia wysokiego ryzyka.
- Sukces w biznesie to wyścig, który wygrywają tylko najszybsi biegacze.
- Same pieniądze nie są miarą osiągnięć biznesowych.
- Dobrzy liderzy są na bieżąco ze zmieniającymi się wartościami swoich pracowników.
- Firmy odnoszące sukcesy zatrudniają najlepszych ludzi i nigdy nie przestają ich szkolić.
Podsumowanie
Biegać tak szybko, jak się da – zapewne w butach do biegania
Każda dyskusja o biznesie musi zacząć się od podstawowego założenia, że zmiana jest czymś stałym. Chociaż liderzy biznesu rozumieją, że nie mogą utrzymać status quo i oczekiwać, że przetrwają bardzo długo, wolą, aby ich firmy rozwijały się przy minimalnych zakłóceniach operacyjnych. W przeszłości, na przykład, jeżeli pracownicy nie zgadzali się z polityką firmy lub zbyt energicznie narzekali na prośbę o zmianę lokalizacji, kierownictwo z szacunkiem zapraszało ich do poszukiwania pracy zarobkowej gdzie indziej. Firmy oczekiwały bezwarunkowej lojalności. Ale mądrzy właściciele i menedżerowie zdają sobie sprawę, że w dzisiejszym stale zmieniającym się środowisku biznesowym muszą być bardziej wrażliwi na potrzeby pracowników. Aby przetrwać na globalnym rynku, muszą dbać o zadowolenie pracowników i utrzymywać stosunkowo niski wskaźnik rotacji. Jeżeli kadra kierownicza upiera się przy nawiązywaniu lub utrwalaniu niechętnych relacji, staje się ofiarą problemów kadrowych, które hamują rozwój. Nawet firmy o dobrej reputacji wśród pracowników muszą stale dążyć do poprawy.
„Jedynym pewnikiem w życiu biznesowym jest zmiana – i to, że całe przetrwanie i sukces zależy od ludzi i ich zdolności do zmiany i zaangażowania w sukces”.
Niektóre firmy głupio wierzą, że z powodu szybkiego postępu technologicznego pracownicy są mniej ważni niż kiedyś – to fatalny błąd. Wykwalifikowani i utalentowani pracownicy zawsze będą poszukiwani. Maszyny nie zastąpią doświadczenia, pomysłowości i instynktu.
Nowe formy i areny konkurencji radykalnie zmieniły świat biznesu. Samozadowolenie może doprowadzić do bankructwa, niezależnie od tego, czy produkują Państwo samochody, żarówki czy buty do biegania. Zresztą 30 lat temu kto by pomyślał, że pewnego dnia zamiast zwykłych trampek ludzie będą nosić drogie buty do biegania? Konkurencja na tym rynku jest bardzo ostra. Nike, Adidas, Puma, Reebok – każdy chce mieć swój kawałek tortu. Większość prezesów nauczyła się, że stagnacja produktywności i skromne zyski – takie, które ledwo nadążają za inflacją – to symptomy słabej kondycji finansowej. Marginalna poprawa nie wystarczy. Jeżeli Państwa firma nie będzie stale poszukiwać innowacji, szybszy konkurent prawdopodobnie ją wyprzedzi.
Wizja z góry – czy z dołu?
Kiedy prezesi firm takich jak Bill Gates czy Steve Jobs mówią o swoich firmach, publiczność zakłada, że jako prezesi wyrażają długoterminowe wizje swoich organizacji. Co więcej, publiczność przyjmuje za pewnik, że Gates, Jobs i im podobni kształtowali te wizje poprzez osobiste badania, doświadczenia i instynkt, a następnie przekazywali je swoim pracownikom. Jednak w wielu firmach prezes i zarząd wspólnie określają kierunek strategiczny. Członkowie zarządu muszą mieć wystarczającą władzę, aby wpływać na przyszłość firmy. Nigdy nie powinni po prostu zatwierdzać planu prezesa.
„Niemal z definicji aktywa produkcyjne firmy są przestarzałe w momencie ich postawienia, ze względu na marsz technologii”.
Tak naprawdę mądrzy liderzy, podejmując decyzje o kierunku rozwoju firmy, patrzą poza swoje zarządy. Prezesom i dyrektorom generalnym zawsze grozi niebezpieczeństwo utraty kontaktu z rzeczywistością rynkową. Menedżerowie średniego szczebla, a nawet pracownicy niższego szczebla często mają lepsze wyczucie tego, co firma może osiągnąć. Kasjerki w domach towarowych mogą prawdopodobnie powiedzieć więcej o preferencjach klientów niż „garniturowcy”, którzy siedzą na górze przed ekranami swoich komputerów przez cały dzień. Proszę zwracać się o pomoc do wszystkich, w górę i w dół linii. Nie tylko odkryją Państwo ważne informacje, ale także przekażą pozytywny komunikat, że cenią Państwo zdanie każdego pracownika.
Wszyscy na pokład
Po ustaleniu, w jakim kierunku ma zmierzać Państwa firma, każdy pracownik, aż do najniższego szczebla, musi z entuzjazmem zmierzać w tym samym kierunku. Nastawienie filtruje się od góry, dlatego Prezes i członkowie kierownictwa muszą być pozytywni i energiczni. Aby inspirować pracowników, muszą oni podejmować wyzwania i promować ideę, że wszystko jest możliwe. Podobnie jak trenerzy drużyn sportowych, kadra kierownicza musi motywować swoich „zawodników” do przekraczania wszelkich oczekiwań, również własnych.
„Nie ma możliwości, aby jeden człowiek zarządzał ogromną firmą. Zadaniem prezesa jest „zarządzanie” swoimi kolegami z zarządu, a także zarządzanie firmą poprzez zarząd.”
Oczywiście nie da się tego osiągnąć w atmosferze negatywizmu – co niestety jest normą działania wielu organizacji. Jeżeli wyniki Państwa firmy wymagają poprawy, należy jasno określić nowe cele. Samo narzekanie na smutny stan rzeczy nic nie daje – może nawet pogorszyć morale.
„Zarządzanie polega na ludziach, a produkcja na wykorzystaniu, motywowaniu i kierowaniu ludźmi”.
W wielu organizacjach, dużych i małych, dominuje polityka, a nie osiągnięcia. Pracownikom bardziej zależy na naciskaniu odpowiednich przycisków niż na osiągnięciach. Mogą wykonywać swoje obowiązki odpowiednio, ale bez entuzjazmu. Szczególnie trujący są ci, którzy wykonują swoją pracę, ale stale wyrażają sprzeciw wobec polityki lub procedur firmy. Tworzą negatywne środowisko, które nieuchronnie wpływa na wszystkich wokół.
„Wszystko, czego się nauczyłem, uczy mnie, że trwały sukces można osiągnąć tylko wtedy, gdy pracuje się z ludźmi, a nie przeciwko nim”.
Zbyt często kierownicy wahają się, czy naciskać na swoich podwładnych. Pracownicy chcą jednak, aby stawiano im wyzwania. Chcą się doskonalić i chcą czuć, że mają znaczenie. Nie można ocenić potencjału ludzi – w tym ich potencjału przywódczego – dopóki nie zwiększy się ich odpowiedzialności. Jako lider musi Pan stworzyć możliwości rozwoju.
Na szczycie jest samotnie
Bycie dyrektorem generalnym, przewodniczącym zarządu lub prezesem firmy wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Prowadzenie firmy jest trochę jak pierwszy poród. Można czytać książki, brać udział w zajęciach i rozmawiać z ludźmi, którzy już to przeżyli. Ale dopóki nie przejdzie się przez to samemu, nie można tego w pełni zrozumieć.
„Granice między manipulacją, zarządzaniem i przywództwem są cienkie, ale druzgocąco wyraźne w umysłach jednostek”.
Każda decyzja podejmowana przez Pana jako najwyższego przywódcę ma dalekosiężny wpływ na organizację, dlatego może Pan chcieć poświęcić wiele czasu na ocenę i ewaluację. Niestety, niewielu liderów korzysta z tego luksusu. Aby utrzymać organizację w dobrym kierunku i zdobyć zaufanie współpracowników, musi Pan podejmować decyzje szybko i pewnie. W zależności od firmy, zarząd ma różne możliwości oddziaływania. Jednak w większości przypadków nie można podejmować ważnych kroków samodzielnie – trzeba mieć poparcie zarządu.
„W przyszłości organizacja będzie musiała dostosować się do potrzeb jednostki, a nie oczekiwać, że jednostka dostosuje się do potrzeb organizacji.
Prezes musi połączyć rozbieżne opinie i skierować firmę na bezpośredni kurs do wspólnego celu. Prezesi, których standardy moralne i etyczne są sprzeczne z wartościami ich firm, będą mieli poważne problemy. Co zrobić, jeżeli na przykład nie zgadza się Pan z zaleceniem zarządu, że zwolnienia są jedynym sposobem na poradzenie sobie z malejącymi zyskami? Co więcej, co się stanie, jeżeli reporter gazety zapyta Pana o pogłoski o zwolnieniach? Jako najważniejszy i najbardziej widoczny członek organizacji, Prezes Zarządu musi w spójny sposób informować o stanie i celach firmy inne przedsiębiorstwa i opinię publiczną. Pana odpowiedzi muszą zaspokoić ciekawość reportera, wyjaśnić, w jakim kierunku zmierza firma i jak najmniej zaszkodzić morale pracowników.
Zarządzanie Zarządem
Prezes musi nawiązać dobre stosunki z zarządem. Mniejsze grupy są zawsze łatwiejsze do zarządzania – ale może się zdarzyć, że nie będą Państwo mieli wyboru i będą musieli poradzić sobie z dużą grupą. Nie można wybierać osobowości członków zarządu: niektórzy będą spokojni, inni impulsywni, jeszcze inni cierpliwi. W radzie powinni znaleźć się członkowie, którzy działają szybko i zdecydowanie, oraz tacy, którzy poświęcają czas na zastanowienie się nad sytuacją. Niezależnie jednak od tego, jak bardzo indywidualni są członkowie Państwa zarządu, muszą Państwo zadbać o to, aby wszyscy byli zgodni co do celów i kierunku działania. Zasadnicze różnice między jednostkami lub frakcjami mogą zniweczyć postępy Państwa organizacji.
„[Ludzie] wykonują swoją najlepszą pracę, gdy poprzez własne procesy uwierzą, że to, co zamierzają zrobić, jest warte zachodu”.
Idealnie byłoby, gdyby w skład Państwa zarządu wchodziły osoby z różnych środowisk, a także kilka osób reprezentujących samą firmę. Szczególnie pomocne są osoby z doświadczeniem w dziedzinie finansów, public relations i technologii. Komitet wykonawczy zarządu powinien być zrównoważoną, kreatywną mieszanką osób, których talenty i zdolności łączą się w jedną, produktywną całość.
„Z mojej filozofii zarządzania wynika, że jeżeli cel strategiczny został wspólnie opracowany i uzgodniony (…), to sposób, w jaki należy go osiągnąć, jest kwestią delegacji”.
Każdy członek zarządu powinien umieć zachować otwarty umysł – to jest kluczowe. Niektórzy doświadczeni biznesmeni popełniają błąd, odrzucając z góry sugestie młodszych, mniej doświadczonych kolegów. A przecież każdy może wpaść na wartościowy pomysł. Nawet jeżeli wysłucha Pan wielu półprawd, to otrzymanie jednej sensownej sugestii może oznaczać, że dobrze wykorzystał Pan swój czas.
Dbać o siebie
Prezesi są zazwyczaj tak skoncentrowani na swoich firmach i obowiązkach, że ignorują swoje potrzeby osobiste. Praca jest tak wszechstronna, że mają tendencję do myślenia – niestety słusznie – że doba po prostu nie zawiera wystarczającej liczby godzin, aby wykonać wszystkie zadania. Jednak bez względu na wielkość firmy i zakres obowiązków, prezesi muszą zadbać o swoje potrzeby psychiczne, emocjonalne i fizyczne, aby osiągnąć szczyt swoich możliwości.
„Uważam, że pojawienie się większej liczby kobiet na wysokich stanowiskach kierowniczych będzie niezwykle pomocne dla przemysłu i handlu”.
Prowadzenie organizacji nie jest dla osób o słabym sercu. Godziny pracy są długie, spotkania niekończące się, a podróże mogą być męczące. Wiele spotkań odbywa się przy posiłkach, w tym przy śniadaniu, i nawet jeżeli unikają Państwo alkoholu, mogą Państwo łatwo popaść w złe nawyki żywieniowe. Poza bieganiem z jednego spotkania na drugie, Pana praca jest w zasadzie siedząca, dlatego musi Pan zaplanować ćwiczenia w ciągu dnia. Ćwiczenia są niezbędne, ponieważ przywracają ciału siły i dodają energii umysłowi.
„Cały biznes polega na podejmowaniu akceptowalnego ryzyka. Firmy, które nie podejmują żadnego ryzyka, znikają. Firmy, które podejmują niedopuszczalne ryzyko, również znikają.”
Ogólnie rzecz biorąc, kompetentny prezes zarządu musi być ekspertem w dziedzinie zarządzania czasem. Oprócz ćwiczeń fizycznych musi Pan wygospodarować czas na ważne relacje rodzinne i na wypoczynek. Proszę nauczyć się odkładać na bok wymagania związane z pracą, aby wzmocnić relacje z małżonkiem i dziećmi. Nie będzie Pan wiecznie dyrektorem generalnym. Będzie Pan potrzebował swojej rodziny jeszcze długo po opuszczeniu firmy.
Młody, niespokojny i pełen potencjału
Prezesi, którzy chcą utrzymać długoterminowe zdrowie i rentowność swoich organizacji, muszą pozyskiwać i pielęgnować młode talenty. Oznacza to, że muszą nauczyć się rozumieć mentalność dzisiejszych absolwentów szkół wyższych. Prawie wojskowa atmosfera sprzed 50 lat, kiedy to pracownicy wykonywali polecenia, nie robiąc przy tym większego zamieszania, uległa drastycznej zmianie. Dzisiejsi młodzi ludzie różnią się od tych z poprzednich pokoleń pod kilkoma względami:
Są bardziej idealistyczni.
Mają większe możliwości zatrudnienia, więc raczej nie będą tolerować szefa, który zachowuje się jak dyktator.
Cenią sobie pojęcie „fair play” i oczekują, że ich miejsce pracy będzie egzekwować zasady.
Chociaż wynagrodzenie jest dla nich oczywiście ważne, oczekują również świadczeń, które umożliwiają im prowadzenie zrównoważonego życia, takich jak hojny urlop, rekompensata za opiekę nad dziećmi i elastyczność pracy w domu.
„Odwaga, współczucie, równowaga, humor, słuchanie, komunikowanie się, pasja, troska i podejmowanie ryzyka to klucze do sukcesu w biznesie – a także do sukcesu w życiu.”
Jeżeli będą Państwo dobrze traktować swoje wschodzące gwiazdy, Państwa konkurencja będzie miała trudności z wywabieniem Państwa cennego talentu.
Nowa rola kobiet
Jedną z najważniejszych zmian w ciągu ostatnich 25 lat było pojawienie się kobiet na rynku pracy. Podczas gdy wiele kobiet nadal pełni tradycyjną rolę gospodyni domowej, inne chętnie skorzystały z możliwości zrobienia kariery. Kobiety wnoszą do miejsca pracy inną perspektywę i sposób myślenia. Chociaż niektórzy mężczyźni mogą się czuć urażeni, że muszą postępować ostrożnie w obawie przed etykietą „seksisty”, kobiety często mają lepszy instynkt i wnikliwość niż mężczyźni. Są one jednak również bardziej wrażliwe na reakcje ludzi i krytykę. Gdy mężczyźni i kobiety pracują razem, mogą zaoferować firmie to, co najlepsze z obu światów.
Lata temu, zanim napływ kobiet zmienił skład siły roboczej, mężczyźni, wspinając się po szczeblach kariery, rozwozili swoje rodziny po całym kraju. Teraz powszechne są gospodarstwa domowe o dwóch dochodach i w wielu przypadkach to kobiety są żywicielkami rodziny. Jednocześnie jednak często nadal to na nich spoczywa główna odpowiedzialność za wychowanie dzieci i opiekę nad innymi członkami rodziny. Mogą potrzebować elastycznych godzin pracy, aby opiekować się chorym dzieckiem lub rodzicem. Firmy muszą zrozumieć tę nową sytuację i być bardziej elastyczne w swoich wymaganiach wobec pracowników.
O autorze
Legendarny lider biznesu Sir John Harvey-Jones otrzymał w 1985 roku Złoty Medal Brytyjskiego Instytutu Zarządzania. W 1986 roku otrzymał nagrodę Biznesmena Roku J.O. Hambro oraz Medal Stulecia Towarzystwa Przemysłu Chemicznego. Jest doktorem honoris causa sześciu brytyjskich uniwersytetów.