Autorka Debra A. Benton omawia, jak dyrektorzy generalni odnoszą sukcesy. Swoje informacje opiera na wywiadach z setkami dyrektorów generalnych wielkich korporacji oraz ze znanymi liderami i osobami publicznymi. Doświadczenia tak wielu prezesów sprawiają, że książka jest fascynująca. Czytelnicy będą zaintrygowani wieloma historiami sukcesu. Benton również ekstrapoluje i wyjaśnia kluczowe zasady stojące za sukcesem tych menedżerów. Książka jest doskonałym, dobrze napisanym przewodnikiem, który zawiera niektóre znane zasady sukcesu, jak również te, które mogą być mniej znane. Krótki, zwięzły, łatwy do czytania styl jest przystępny. Pomocne podsumowanie na końcu każdego rozdziału zawiera najważniejsze zasady, o których mowa. getAbstract poleca tę książkę tym, którzy są na etapie awansu na stanowisko kierownicze, tym, którzy są zainteresowani rozpoczęciem pracy na stanowisku kierowniczym oraz tym, którzy chcą zastosować te zasady sukcesu w swojej własnej karierze.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.
Take-Aways
- Aby zostać dyrektorem generalnym, trzeba najpierw myśleć jak on.
- Musi być Pan pewny swoich umiejętności, jeżeli chce Pan dotrzeć na szczyt.
- Nawet jeśli napotkają Państwo trudności, należy działać dalej.
- Dobrzy prezesi są dobrymi aktorami; wiedzą, jak grać rolę, którą muszą odegrać w różnych okolicznościach.
- Nie należy próbować utrzymywać status quo. Proszę wykorzystać swoją oryginalność, aby promować ulepszenia i zmiany.
- Zostanie dyrektorem generalnym jest jak wspinaczka na górę; trzeba nauczyć się zasad i pokonywać przeszkody w drodze na szczyt.
- Należy stać się mistrzem stylu i wybierać odpowiedni styl na każdą okazję.
- Kontrolowanie swojego nastawienia ma kluczowe znaczenie, ponieważ sukces w biznesie i w życiu zależy bardziej od nastawienia psychicznego niż od zdolności psychicznych.
- Nawet jeżeli widzą Państwo duży obraz, należy zwracać uwagę na szczegóły.
- Mogą Państwo zwiększyć siłę swojego przekazu, jeżeli wykorzystają Państwo humor, dramatyzm i styl, aby go przekazać.
Podsumowanie
Podstawowe wyposażenie potrzebne do zostania dyrektorem generalnym
Wspinanie się po drabinie korporacyjnej można porównać do wspinaczki na górę. Aby dostać się na szczyt, trzeba mieć pewne cechy, które są jak sprzęt. Trzeba być również gotowym do przechodzenia przez „trudne i straszne sytuacje”, podobnie jak w przypadku wchodzenia coraz wyżej na górę. Aby zacząć, trzeba najpierw postawić „twardą stopę”. Musi Pan również „nauczyć się zasad”, aby mógł Pan iść w górę, pokonując trudności i przejmując inicjatywę.
„Trzeba myśleć jak prezes, zanim się nim zostanie. Ludzie, którzy dostają się na szczyt, działają i myślą tak, jakby byli „numerem jeden”, zanim jeszcze nim zostaną.”
Aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie szczytu, należy spróbować zrozumieć prezesa, który Pana zatrudnia. Więcej się Pan nauczy, jeżeli będzie Pan pracował dla najlepszego CEO. Lepszy CEO ma większe szanse na prowadzenie udanej organizacji. Państwa Prezes nie będzie idealny, bo nikt nie jest. Ale chcieliby Państwo pracować dla „prawie doskonałego szefa”. Prawie doskonały prezes ma 22 istotne cechy. Proszę je sobie wyrobić. Obserwować je u innych. Stale pracować nad doskonaleniem tych cech w sobie, aby stawać się coraz lepszym.
Osiem podstawowych cech
Osiem podstawowych cech, które posiada prawie doskonały prezes to:
Są pewni siebie – Bliscy ideału szefowie muszą być pewni siebie, mieć wiarę w to, że im się uda. Ludzie niepewni siebie nie dostają się na szczyt. Dobrzy prezesi chcą otaczać się ludźmi pewnymi siebie. Dlatego to właśnie oni będą awansować. Prezes, któremu brakuje pewności siebie, sprawia, że osoby wokół niego są nerwowe i niepewne. Dlatego należy działać z pewnością siebie, aby inspirować innych, niezależnie od tego, czy czują się Państwo pewni siebie, czy nie. Pewne siebie zachowanie sprawi, że Państwo również poczują się pewni siebie.
Mają kontrolę nad swoim nastawieniem – Proszę przejąć kontrolę nad swoim nastawieniem. Możliwość odniesienia sukcesu w biznesie i w życiu zależy bardziej od nastawienia psychicznego niż od zdolności psychicznych. Należy przyjąć postawę odpowiednią do każdej sytuacji, np. być stanowczym lub przyjaznym w zależności od potrzeb. Bycie optymistą i pozytywne nastawienie pomaga. Proszę pamiętać, że trzeba panować nad własnym nastawieniem, bo inaczej inni będą panować nad Panem.
Są wytrwali – Najlepsi dyrektorzy generalni są wytrwali i pokonują przeszkody. Nie ustają w wysiłkach. Nawet jeżeli inni zniechęcają Państwa do siebie, należy pozostać na swojej drodze i dążyć do celu. Nawet jeżeli doświadczą Państwo rozczarowań, frustracji i niepowodzeń, należy kontynuować. Należy jednak być gotowym do poddania się i ucięcia strat, jeżeli okaże się, że coś jest złym projektem lub błędem. Jak gracz w pokera, powinien Pan wiedzieć, kiedy trzymać i kiedy spasować.
Ciągle się doskonalą – Należy stale się uczyć, aby wiedzieć coraz więcej o swojej pracy. Uczyć się poprzez rozmowy z ludźmi, uczyć się na własnych błędach i korzystać z doświadczeń innych. Proszę pomyśleć, jak można „naśladować skutecznych liderów” i jak można „codziennie uczyć się czegoś nowego”.
Są uczciwi i etyczni – To jest niezwykle ważne. Należy mówić prawdę, być uczciwym, autentycznym, sprawiedliwym i szczerym. Nie należy dopuszczać się oszustw, podstępów ani sztuczek, aby osiągnąć sukces dla siebie lub swojej firmy. Nie należy celowo wprowadzać w błąd lub przeinaczać niczego, ani łamać obietnic. Należy poruszać niewygodne kwestie, aby można było je rozwiązać, ale nie należy przesadzać. Nie da się osiągnąć sukcesu, jeżeli nie będzie się miało reputacji uczciwości i dobrego charakteru. Brak uczciwości z pewnością Państwa dopadnie.
Myślą, zanim powiedzą – Jeżeli myśli się, zanim się powie, można kontrolować to, co się mówi i starannie dobierać słowa. Można wyrazić siebie w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu. Dzięki przemyśleniom można uniknąć powtórzeń i zminimalizować jąkanie lub zacinanie się. Proszę pamiętać, że czasami najlepiej jest milczeć i nic nie mówić.
Są oryginalni w swoich pomysłach i działaniach – Oryginalność jest szczególnie ważna w dzisiejszym klimacie zmian. Prezesi mają tę przewagę, że mogą wyrażać swoją wyobraźnię, być pomysłowi i oryginalni. Ta istotna cecha jest podstawą doskonalenia człowieka i stanowi niezbędny element reagowania na zmiany. Proszę wykorzystać swoją oryginalność, aby znaleźć lepsze sposoby robienia rzeczy.
Są publicznie skromni w stosunku do swoich możliwości i osiągnięć – W miarę jak się Państwo doskonalą i osiągają, należy być skromnym. Unikać pretensjonalności i ostentacji. Chwalenie się swoimi osiągnięciami może zniechęcić ludzi i wywołać niechęć. Chcą Państwo być doceniani za swój wkład, ale bez arogancji z tego powodu.
Praktykowanie ważnych cech, które pomogą Panu się wspinać
Pięć istotnych cech, które pomogą Państwu cieszyć się wspinaczką na szczyt, to:
Być świadomym swojego stylu i odpowiednio go wykorzystywać – Stosować właściwe zachowania i odpowiedni styl. Nie należy starać się być takim samym dla wszystkich. Do skutecznych stylów należą: stanowczość, szczerość lub współpraca. Słuchanie innych jest skuteczne, ale bycie antagonistą i brak empatii już nie. Proszę uświadomić sobie swój własny styl. Nie należy próbować odgadywać dominującego stylu innej osoby, zwłaszcza jeżeli zajmuje ona wysokie stanowisko. Takie osoby potrafią lepiej ukrywać i dostosowywać swój styl niż inni.
Bądź trochę dziki i odważny – Czasami wejście na szczyt oznacza podjęcie ryzyka. Potrzebna jest prawdziwa odwaga, która wynika zarówno z rozumu, jak i instynktu. Nie chce się być lekkomyślnym, co wynika z bycia odważnym bez skupienia i celu. Ale nie chce Pan również być tchórzem. Proszę znaleźć równowagę, być skłonnym do przekraczania granic swojej strefy komfortu.
Być dowcipnym – Humor jest ważny, aby praca była przyjemna. Należy zachowywać się w sposób pogodny i być skłonnym do śmiechu z samego siebie, gdy jest to właściwe, na przykład gdy popełni się błąd. Celem jest bycie wesołym, ale jednocześnie poważnym w kwestii „konsekwencji, zachowania i wartości”. Proszę nie popadać w skrajności, ale nauczyć się dobrze wykorzystywać humor. Może on być pomocnym narzędziem w utrzymaniu produktywności pracowników.
Niech Pan będzie trochę teatralny w sposobie wyrażania się – odrobina dramatyzmu może pomóc w nadaniu Państwa przekazowi większej siły. Skuteczni Prezesi mają dobre umiejętności aktorskie. Potrafią czuć się swobodnie i odgrywać swoją rolę w wielu różnych sytuacjach i z różnymi ludźmi, nawet jeśli nie mają na to ochoty. Proszę pamiętać, że inni ludzie zawsze Pana czytają, tak jak Pan czyta innych. Działając, można przedstawić obraz siebie, jaki chce się zaprezentować, szczególnie w trudnych chwilach, gdy chce się przekonać ludzi, że jest się pewnym siebie.
Bądź zorientowany na szczegóły – Należy zwracać uwagę na szczegóły. Nawet gdy inni pracują nad realizacją Państwa pomysłów, należy być czujnym na to, co dzieje się wokół. Należy pamiętać o szerokim obrazie sytuacji. Zwracanie uwagi na szczegóły pozwala zachować dokładność, co pomaga w zachowaniu uczciwości. Z drugiej strony, niedokładność może sprzyjać fałszowaniu i tuszowaniu błędów.
Ostatnie kroki do zdobycia szczytu
Ostatnie kroki, które należy podjąć, aby znaleźć się na szczycie, są następujące:
Dobry w swojej pracy i chętny do przewodzenia innym.
Walka o swoich ludzi.
Gotowość do przyznania się do błędów, ale nie do wybaczenia.
Prostolinijny w sposobie komunikowania się.
Miły.
Dociekliwy i ciekawy, więc zadaje pytania.
Konkurencyjny.
Elastyczny, więc chętnie się dostosowuje i zmienia.
Dobry gawędziarz.
„Jeśli traci się kontrolę, to się przegrywa. Kropka.”
Bycie dobrym w swojej pracy ma dwa oblicza: twardą wiedzę, czyli techniczną doskonałość, oraz „miękką stronę”, czyli zdolność do nawiązywania dobrych relacji z innymi. Jeżeli są Państwo dobrzy w kontaktach z ludźmi, mogą Państwo nauczyć się szczegółów technicznych. Kluczem do sukcesu jest uzyskanie potrzebnych informacji od ludzi, a nie od komputerów. Aby to osiągnąć, trzeba mieć zdolność rozumienia i skutecznego wpływania na innych. Dobrze jest być specjalistą w jednej lub dwóch kluczowych dziedzinach ważnych dla Państwa firmy, takich jak marketing, inżynieria lub technologia. Następnie można uczyć się innych kluczowych dziedzin. Chęć przewodzenia oznacza gotowość do „wyjścia na przód”, podejmowania ryzyka i przewodzenia firmie.
„Dopóki i o ile nie panuje Pan nad swoim spojrzeniem, wszyscy i każdy może Pana kontrolować. Tylko ludzie, którzy zarządzają swoim nastawieniem, unikają bycia zarządzanym przez innych”.
Powinien Pan również być gotowy do walki o swoich ludzi i wspierać ich. Należy być lojalnym w dół; udzielać kredytu innym w organizacji. Musi Pan wspierać ludzi i dawać im uznanie, jeżeli chce Pan, aby oni wspierali Pana.
Być gotowym do przyznania się do błędów, ale jednocześnie nie obnosić się z nimi. Jeżeli popełnią Państwo błąd, należy się do niego przyznać. Wtedy można go naprawić i iść dalej. Dobrze jest popełnić błąd raz, ale nie chce się go powtarzać. Powtarzający się błąd świadczy o braku dbałości o szczegóły lub o złym nastawieniu. Jednak, chociaż należy przyznać się do błędów, nie należy za nie przepraszać. Przepraszanie, gdy jest to konieczne, może być w porządku, ale nie należy przepraszać.
„Proszę iść, dopóki coś nie zatrzyma, wtedy proszę iść dalej”.
Komunikuje się Pan z innymi w sposób jasny i bezpośredni. Pisać lub mówić w „zwykły, prosty sposób”. Wydawanie jasnych poleceń pomaga pracownikom robić to, co Państwo chcą. Mówienie wprost wzbudza również zaufanie do tego, co się mówi. A gdy mówi się to, co ma się na myśli, unika się nieporozumień.
Bycie miłym pomoże Państwu dogadać się z innymi, gdy będą Państwo piąć się w górę. Nadal może Pan podejmować trudne decyzje i być zdecydowanym w realizacji zadań, ale jeżeli będzie Pan sympatyczny i miły, ludzie będą bardziej reagować na to, czego Pan chce.
„Prostym sposobem na awans w biznesie jest osiąganie najwyższych wyników dzisiaj i znaczna poprawa tych wyników jutro”.
Kluczowa jest również ciekawość i dociekliwość, ponieważ chce Pan zadawać pytania i uczyć się wszystkiego, co tylko możliwe. Szukać odpowiedzi na wszystko, czego się nie rozumie. Zadając pytania, stara się Pan zdobyć nowe informacje lub uzyskać wyjaśnienie starych. Pytania należy formułować w sposób konwersacyjny, komfortowy. Gdy pytania wydają się atakami, ludzie mogą się poczuć obronnie lub umniejszeni.
„Nigdy nie należy zadowalać się utrzymaniem status quo. Jeśli zadowala się Pan stanem obecnym, traci Pan oryginalność. Oryginalność jest głównym źródłem doskonalenia człowieka”.
Chce Pan również być konkurencyjny, ponieważ dobrze jest mieć „zdrowego ducha walki”. Pomoże to Panu w rozwoju osobistym i zawodowym, umożliwi pokonywanie przeszkód i osiąganie zwycięstw. Proszę jednak wybierać swoje bitwy, aby angażować się tylko w te, które warto stoczyć. Konkurować uczciwie. Nie należy angażować się w „zbyt gorliwą, destrukcyjną walkę”, ponieważ być może w przyszłości trzeba będzie współpracować z przeciwnikami.
„Proszę pamiętać o zasadzie czterech minut. Proszę być świadomym i świadomie kontrolować swoje działania przynajmniej przez pierwsze cztery minuty każdego spotkania”.
Być gotowym do adaptacji i zmian. Dzięki elastyczności mogą Państwo dostosowywać swoje reakcje do zmieniających się okoliczności. Nie oznacza to, że jest się „niezdecydowanym lub niezdyscyplinowanym”. Oznacza to raczej gotowość do zginania, a nie uparte trzymanie się stanowiska, gdy sytuacja wymaga dostosowania.
Bycie dobrym opowiadaczem historii oznacza, że potrafi Pan wykorzystać historie i anegdoty, aby pomóc w komunikacji. Potrafi Pan udramatyzować przykład lub namalować obraz za pomocą słów, aby to, co Pan mówi, było bardziej zrozumiałe, zapadało w pamięć i było bardziej przydatne dla innych.
O Autorce
Debra A. Benton , szefowa Benton Management Resources, udziela porad i wiedzy na temat rozwoju zawodowego prezesom i ich menedżerom. Wcześniej napisała książkę Lions Don’t Need to Roar: Using the Leadership Power of Professional Presence to Stand Out, Fit In and Move Ahead, książkę o tym, jak skuteczni ludzie myślą o sobie, innych i życiu.