Pożegnajcie się z godzinami pracy i męczącymi dojazdami. Coraz więcej firm nie pozwala na pracę w domu tylko wtedy, gdy kot jest chory, ale w ogóle rezygnuje z fizycznych biur. Jedną z takich firm „całkowicie zdalnych” jest platforma do budowania chatbotów Octane AI, której 14 pracowników pracuje w różnych miejscach. Wiceprezes ds. produktu Megan Berry uważa, że praca zdalna przynosi ogromne korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom – pod warunkiem, że obie strony będą przestrzegać szeregu najlepszych praktyk. Jeśli mają Państwo dość codziennej harówki, getAbstract poleca lekturę entuzjastycznego przewodnika Berry po pracy zdalnej.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.
Take-Aways
- Firmy typu „all-remote” nie posiadają pomieszczeń biurowych i są całkowicie zależne od pracowników pracujących zdalnie.
- Pracodawcy w firmach „all-remote” mogą zatrudniać najlepszych ludzi bez względu na ich miejsce zamieszkania.
- Pracownicy firm zdalnych mogą być bardziej wydajni, wybierając godziny pracy i środowisko, które najlepiej pasuje do ich stylu pracy.
- Pracownicy muszą jednak pamiętać o tym, aby chronić swój czas wolny od pracy, aby się naładować.
- Osoby pracujące w zespołach zdalnych muszą pielęgnować relacje osobiste, poświęcając czas na drobne rozmowy i uczestnicząc w wideorozmowach.
Podsumowanie
Wiele firm pozwala swoim pracownikom na pracę zdalną przynajmniej przez część czasu. Natomiast firmy typu „all-remote” w ogóle nie posiadają wspólnej przestrzeni biurowej. Model all-remote ma kilka zalet. Poszukując talentów, pracodawca może zatrudnić najlepszych kandydatów bez względu na ich miejsce zamieszkania. Z kolei pracownicy zdalni mogą sami ustalać swoje godziny pracy i oszczędzać czas na dojazdach. Pracownicy zdalni mogą wybrać środowisko, które najbardziej odpowiada ich indywidualnemu stylowi pracy – może to być ciche domowe biuro lub tętniąca życiem kawiarnia. Niektórzy mogą nawet zdecydować się na podróżowanie podczas pracy. W firmach zdalnych zarówno pracownicy, jak i pracodawcy stosują kilka najlepszych praktyk, aby zapewnić udane relacje w pracy:
„Jedną z korzyści z pracy zdalnej dla wydajnych pracowników i dla firmy jest to, że są Państwo oceniani na podstawie swoich wyników, a nie czasu spędzonego z ludźmi”.
Jeśli jest Pan pracownikiem zdalnym:
Ustalić harmonogram, który najlepiej pasuje do Państwa stylu życia i który pozwoli Państwu pracować wtedy, gdy są Państwo najbardziej produktywni – rano lub wieczorem.
Wykorzystywać czas przeznaczony na pracę w sposób jak najbardziej efektywny.
Chronić swój czas wolny od pracy i wykorzystywać go na doładowanie. Nauczyć się odmawiać, gdy współpracownicy chcą czegoś od Pana w czasie wolnym.
Pielęgnować relacje ze współpracownikami, znajdując czas na small-talk i rozmowy niezwiązane z pracą.
„Jednym z wyzwań dla pracowników zdalnych jest wyznaczenie granic pomiędzy pracą a życiem osobistym, aby mogli być efektywni i zachować zdrowy rozsądek.
Jeżeli zarządza Pan zespołem pracowników zdalnych:
Proszę dać swoim pracownikom kilka zadań, aby mieli nad czym pracować w oczekiwaniu na informację zwrotną od innych współpracowników.
Nie należy polegać tylko na czatach tekstowych i e-mailach. Proszę używać wizualizacji, np. zrzutów ekranu, aby przekazać swoje uwagi. W celu rozwiązania skomplikowanych problemów należy podnieść słuchawkę lub wykonać wideorozmowę.
Proszę korzystać z narzędzia do zarządzania projektami, które umożliwia przydzielanie zadań i pracę zespołową.
Organizować komunikację i zarządzać informacjami za pomocą narzędzia do komunikacji zespołowej, takiego jak Slack, Hipchat lub Twist.
Jeśli to możliwe, zorganizować coroczne spotkanie zespołu. Możliwość osobistego zjednoczenia się poprawi komunikację między członkami zespołu.
O autorze
Megan Berry jest wiceprezesem ds. produktu w platformie do budowania chatbotów Octane AI.