Większość ludzi spędza większą część swojego życia w pracy. W powszechnym przekonaniu osobiste zmagania należy zostawić w domu, ale dyrektor operacyjny Facebooka i autorka książki Lean In, Sheryl Sandberg, nie zgadza się z tym. Kiedy nagle zmarł jej mąż, odkryła, że otwartość na swój ból uczyniła ją lepszym szefem, a Facebooka lepszym miejscem pracy. Jak twierdzi, emocje nie tylko mają swoje miejsce w pracy, ale można je wykorzystać dla lepszej organizacji. Zapraszamy na refleksyjny, przejmujący esej Jessi Hempel z Backchannel, który jest praktyczny w swej istocie. getAbstract sugeruje tę lekturę nowoczesnym menedżerom biznesowym, którzy chcą przemyśleć swój sposób kierowania.
Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze gry menedżerskie.
Take-Aways
- Dyrektor operacyjny Facebooka Sheryl Sandberg umiejętnie połączyła swoje życie zawodowe i osobiste. Ale kiedy nagle zmarł jej mąż, „chciała tylko przetrwać”.
- Sandberg uważa, że zachęcanie współpracowników do emocjonalnego wspierania się w pracy jest dobre dla biznesu.
- Nawet jeśli firmy forsują elastyczność i indywidualizm, to nadal nalegają, aby pracownicy zachowali swoje życie osobiste w domu.
- Mówienie o swojej stracie podczas rekolekcji w Facebooku pomogło Sandberg i jej zespołowi „przejść nad tym do porządku dziennego i rozpocząć produktywną rozmowę”.
- Kiedy w latach 90-tych Shell był pionierem w dziedzinie odwiertów głębinowych, liczba wypadków spadła o 84% po tym, jak na szkoleniach zachęcano pracowników platform wiertniczych w stylu macho do mówienia o swoim życiu.
Podsumowanie
Dyrektor generalny Facebooka Sheryl Sandberg zyskała sławę dzięki swojemu wyrafinowanemu przywództwu, które łączy życie zawodowe i osobiste. Ale kiedy w maju 2015 roku jej mąż zmarł nagle na arytmię serca, Sandberg „chciała tylko przeżyć”.
Relacje zawodowe są ważniejsze niż kiedykolwiek, ale nawet gdy firmy forsują elastyczność i indywidualność, wciąż nalegają, aby pracownicy trzymali swoje życie osobiste w domu. Sandberg przerwała milczenie wpisem na Facebooku pod koniec szeloszu, 30-dniowego żydowskiego okresu żałoby. „Myślę, że kiedy dochodzi do tragedii, pojawia się wybór. Można poddać się pustce”, pisze, „albo spróbować znaleźć sens”.
„Sheryl Sandberg musiała całkowicie się rozsypać, aby wymyślić 'opcję B’. Musiała przetrwać stratę, która na krótko wydawała się nie do przezwyciężenia, aby przedstawić nam swój kolejny wielki pomysł”.
Zaledwie kilka tygodni po śmierci męża Sandberg opowiedziała o swoim bólu na spotkaniu firmowym Facebooka w obecności 200 współpracowników. Jej surowa szczerość nie ujawniła słabości, lecz pomogła zespołowi „przejść nad tym do porządku dziennego i rozpocząć produktywną rozmowę”. W kampusie Facebooka Sandberg jest znana z tego, że zapoczątkowała praktykę „check-ins” – procesu, w którym pracownicy na początku spotkań dzielą się tym, jak wygląda ich życie (zawodowe i osobiste).
„Elastyczność pracy i indywidualizm są w modzie. A jednak nadal oczekujemy od naszych kolegów, że będą ograniczać i ukrywać swoje życie osobiste.”
Badania potwierdzają nacisk Sandberg na wrażliwość emocjonalną. Kiedy w latach 90-tych firma Shell, zajmująca się energetyką i petrochemią, rozpoczęła wiercenia głębinowe, liczba wypadków spadła o 84% po tym, jak podczas sesji szkoleniowych zachęcano pracowników platform wiertniczych – w kulturze pracy często „machismo” – do mówienia o swoim życiu. Lepsza komunikacja utorowała im drogę do łatwiejszego dzielenia się informacjami technicznymi. Jak pisze Sandberg: „Kiedy można bezpiecznie mówić o błędach, ludzie chętniej zgłaszają błędy, ale rzadziej je popełniają”.
„Państwa słabości, gdy się nimi dzielą, są najskuteczniejszymi narzędziami do pracy z innymi ludźmi”.
Kiedy Caryn Marooney przyjęła awans na stanowisko globalnego szefa komunikacji Facebooka krótko po zdiagnozowaniu u niej raka piersi, Sandberg zastanawiała się, czy jej własna przejrzystość ośmieliła koleżankę do otwartego opowiedzenia o swoich zmaganiach. Sandberg ma wyjątkową pozycję, aby twierdzić, że dzielenie się wrażliwością jest jednym z najlepszych „narzędzi do pracy z innymi ludźmi”.
O autorze
Jessi Hempel jest kierownikiem redakcji Backchannel. Pisze o biznesie i kulturze stojącej za technologią.