Liderów się tworzy, a nie rodzi. Autor Robert P. Neuschel pokazuje, jak rozwijać własne cechy przywódcze. Na podstawie przykładów z podręczników najlepszych współczesnych menedżerów, autor określa podstawowe wartości, które kształtują najbardziej inspirujący rodzaj przywództwa. To zwarte wprowadzenie do podstawowych cech przywództwa stanowi klasyczną, podstawową informację dla osób aspirujących do najwyższych stanowisk. Neuschel promuje prostą koncepcję, że liderzy powinni przynosić korzyści i służyć tym, którym przewodzą, stając się w ten sposób „przywódcami służebnymi”. getAbstract poleca ten przemyślany przegląd studentom i menedżerom, którzy chcą się rozwijać, pomagając innym, a nie wspinając się nad nimi.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.
Take-Aways
- „Służebni liderzy” wykorzystują swoją władzę, aby przynosić korzyści ludziom, którym przewodzą.
- Liderów się tworzy, a nie rodzi.
- Podstawą przywództwa jest uczciwość, która wzbudza zaufanie.
- Proszę zaufać swoim kierownikom, a oni zaufają Panu.
- Skuteczni liderzy są dostępni, zdecydowani i skuteczni. Przede wszystkim jednak są wytrwali.
- Są dobrymi menedżerami, którzy potrafią myśleć zarówno taktycznie, jak i strategicznie.
- Aby ułatwić zmiany organizacyjne, trzeba mieć dobre umiejętności komunikacyjne i pozytywne nastawienie.
- Należy szkolić kolejne pokolenie liderów poprzez delegowanie odpowiedzialności.
- Upoważnić podwładnych do podejmowania decyzji, ustalania oczekiwań i oceny wyników.
- Gdy słucha Pan innych i służy im, oni pójdą za Panem.
Podsumowanie
Luka w przywództwie
Jeszcze 25 lat temu przemysł w Stanach Zjednoczonych dominował na rynkach światowych, ale dziś traci swoją przewagę konkurencyjną. Częściowo winna może być słaba wydajność pracowników, ale główną odpowiedzialność za długotrwały spadek konkurencyjności USA ponoszą liderzy biznesu z następujących powodów:
Skupienie liderów biznesu na krótkoterminowym zawieraniu umów i osiąganiu zysków odwróciło ich uwagę od dostarczania wysokiej jakości towarów i usług.
Prezesi-gwiazdy otrzymują uwagę prasy i nieuzasadnione, nadmierne wynagrodzenie, które oddziela ich od ludzi i organizacji, którym przewodzą.
Liderzy biznesu nie doceniają pracy swoich podwładnych.
Liderom brakuje podstawowych wartości, co prowadzi do skandali w prawie każdym sektorze życia publicznego.
„Być może najwyższą sztuką w przywództwie jest zachowanie równowagi między głową – siedzibą analizy i logiki – a sercem – siedzibą uczuć i współczucia”.
Społeczeństwo wolnorynkowe wymaga atmosfery zaufania. Gdy społeczeństwo traci wiarę, rząd reaguje wprowadzając ograniczające ustawodawstwo, które hamuje działalność gospodarczą. Cele przedsiębiorstwa muszą wykraczać poza dążenie do zysku i powinny obejmować przyczynianie się do dobrobytu społecznego.
Dlatego też, chociaż liderzy muszą posiadać pewien poziom inteligencji i kompetencji, ich najważniejszą cechą jest widoczna, spójna osobista uczciwość. Najważniejszym priorytetem etycznego lidera jest ogólne zdrowie jego organizacji i ludzi w niej pracujących. Nieetyczne praktyki są powszechne we wszystkich dziedzinach życia społecznego, ale prawdziwie skuteczni liderzy służą swoim organizacjom i pracownikom w sposób honorowy, jako „liderzy-słudzy”.
Prowadzenie i zarządzanie: Znalezienie równowagi
Niezależnie od tego, czy chce Pan wygrać kontrakt, mecz piłki nożnej czy wojnę, podstawy przywództwa są takie same. Wyznacza Pan cel i przekonuje innych, aby podążali za Panem w jego kierunku. Jako lider wyraża Pan i daje przykład misji swojej organizacji, inspirując i ożywiając swoich podwładnych. Jest Pan katalizatorem osiągnięć.
„Służebny przywódca prowadzi ludzi w taki sposób, aby pomóc im w rozwoju i zwiększyć ich możliwości.
Liderzy określają kierunek rozwoju organizacji i ustalają politykę, podczas gdy menedżerowie realizują tę politykę w codziennych transakcjach. Pisarze biznesowi często przeceniają różnicę między menedżerami a liderami; w najlepszych organizacjach liderzy mają duże umiejętności menedżerskie, a menedżerowie są skutecznymi liderami.
„Zwiększanie efektywności ludzi jest jedną z niewielu pozostałych granic biznesu, których opanowanie da naszym korporacjom przewagę konkurencyjną w przyszłości.”
Liderzy muszą umieć przełożyć kreatywne pomysły na praktyczną rzeczywistość. Muszą myśleć zarówno strategicznie, jak i taktycznie, zwracając uwagę na wszystkie aspekty działalności: produkt, rynek i konkurencję. Skuteczna dostawa przy niskich kosztach to nazwa gry. Wyjątkowi liderzy mają dobre wyczucie, jak zaoferować maksymalną korzyść wszystkim stronom. Decyzja o skupieniu się na tym, jak można przynieść korzyść innym, uchroni również Państwa ego przed zbytnim rozdęciem.
Przywództwo jest wzajemne
To, jak Państwo reagują na innych, wpływa na to, jak oni z kolei reagują na Państwa przywództwo. Udostępnienie siebie podwładnym daje im możliwość obserwowania Pana przykładu. W relacjach z nimi należy wykazać się inteligencją, otwartością – zwłaszcza na odmienne opinie – i lojalnością, niezależnie od tego, czy się Państwo z nimi zgadzają, czy nie.
„Tylko poprzez budowanie przywództwa od góry do dołu możemy stworzyć kulturę, w której ludzie będą współpracować ze sobą w sposób kooperatywny, produktywny i humanitarny.”
Wsparcie ze strony współpracowników i podwładnych jest kluczowe dla Pana sukcesu. Szczególnie w okresach trudnych będzie Pan potrzebował wsparcia zarządu i zespołu kierowniczego. Służąc innym i inwestując w nich swoje zaufanie, zwiększa Pan ich zaufanie do siebie.
Odpowiedzialność za przywództwo
Chociaż w zależności od pozycji w organizacji można różnie rozłożyć akcenty – na przykład prezes zarządu koncentruje się bardziej na strategii niż kierownik działu – wszyscy liderzy organizacji mają pewne ogólne obowiązki. Należą do nich:
Określenie misji organizacji i opracowanie planu jej realizacji.
Zajmowanie się codziennymi sprawami, dążenie do większej efektywności i wydajności.
Rozwijanie procesów zarządzania, które obejmują pracowników na każdym szczeblu i które rozwijają ich umiejętności przywódcze.
Podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie.
Ustalanie celów.
Ustalanie standardów wydajności. Wymagać od swoich ludzi tego, co najlepsze. Nie należy jednak stosować mikrozarządzania. Prowadzenie przez łańcuch dowodzenia.
Pełnienie roli ambasadora Państwa organizacji. Państwa działania powinny wywoływać dumę i szacunek ze strony pracowników.
„Sekret ustalania trudnych priorytetów polega na pielęgnowaniu instynktu niezbędności”.
Stawiając wysokie wymagania swoim podwładnym, należy pamiętać, że nie będą oni mogli dobrze wykonywać swoich obowiązków, jeżeli nie zapewni się im odpowiednich środków. Aby utrzymać stałą wydajność i jakość, należy również oceniać wyniki. Należy doceniać dobrą pracę, podkreślając osiągnięcia, a nie tylko krzątaninę.
Kierowanie przez przykład
Najtrudniejsze w wymaganiu wysokiej wydajności jest to, że trzeba dawać przykład. Przywództwo oznacza dużą widoczność. Pana zdolność do przewodzenia może zależeć od postrzegania przez innych ludzi, dlatego musi Pan nie tylko być dobry, ale także zadbać o to, aby ludzie postrzegali Pana jako dobrego. Państwa rówieśnicy i podwładni będą oceniać Państwa kompetencje jako lidera w bardzo prosty sposób: na podstawie widocznych sukcesów.
„Zmusić się do skoncentrowania się na zadaniach o wysokim priorytecie i odłożyć na bok bałagan”.
Jeszcze bardziej niż umiejętność koncentracji, liderzy muszą być w stanie powrócić do stanu intensywnej koncentracji po zakłóceniu. Życie lidera jest zabiegane, pełne przerw i niepewności. To powoduje stałą presję, pośród której trzeba zarządzać swoimi emocjami, talentem i czasem. Liderzy, którzy nie potrafią kontrolować swoich emocji, narażają na szwank zaufanie swoich podwładnych. Aby właściwie zarządzać swoim czasem, należy nabrać pewności, że uda się wykonać zadanie i przejść do następnego projektu. Proszę wygospodarować czas na przemyślenie swoich decyzji, nie czekać biernie na spokojny moment.
Głos doświadczenia
Doświadczeni liderzy dają następującą radę:
Proszę być dostępnym. Nie chować się za biurkiem. Proszę słuchać. Dostępność jest szczególnie ważna w trudnych czasach.
W swoich działaniach proszę pokazać swoją bezinteresowność i całkowite zaangażowanie w sprawy organizacji.
Prezentować poczucie sprawiedliwości.
„Zaufanie rodzi zaufanie”. Proszę ufać innym, a oni będą ufać Państwu.
Autentyczność, konsekwencja i poczucie wewnętrznego spokoju pozwolą Państwu zdobyć szacunek współpracowników, podwładnych i przełożonych.
Proszę wznieść się ponad małostkowość i unikać arogancji.
Pozostać wiernym swoim wartościom.
Upraszczać, upraszczać, upraszczać.
„Liderzy tworzą wizję, pozytywne nastawienie i organizacyjną odwagę do wprowadzania zmian. Jednak do uporządkowania tych elementów potrzeba solidnej uwagi menedżera, jego umiejętności i kontynuacji.”
Liderzy są inspirujący, pewni siebie, zdecydowani i napędzani. Jednak najważniejszą cechą liderów jest wytrwałość. Liderzy muszą być w stanie wytrzymać długie godziny pracy i nieustanną presję, w przeciwnym razie wszystkie inne ich umiejętności są bez znaczenia.
Komunikacja i elastyczność
Dobrzy liderzy zbierają informacje z różnych źródeł i syntetyzują je w kompleksową strategię. Ten swobodny przepływ informacji umożliwia wymianę pomysłów i sprzyja współpracy. Dlatego liderzy potrzebują doskonałych umiejętności komunikacyjnych, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Ilustruje to historia pewnej obywatelki, która podeszła do Hadriana, cesarza rzymskiego w II wieku, gdy ten przejeżdżał przez miasto. Chciała, aby wysłuchał jej skarg. On odpowiedział, że jest zbyt zajęty i zaczął odjeżdżać. Ona zawołała za nim: „Więc jesteś zbyt zajęty, aby być cesarzem!”. Zrozumiał, że musi się zatrzymać i wysłuchać jej.
„Poczucie celu, świadomość, dokąd się zmierza, daje pracownikom ducha i siłę napędową. Stanowi ono w dużej mierze iskrę niezbędną do osiągnięcia celu”.
Prawdziwie inspirująca komunikacja zaczyna się od uważnego słuchania, które jest najlepszym sposobem na dokładne zrozumienie potrzeb i oczekiwań innych ludzi. Kiedy podwładni wiedzą, że Pan ich słucha, nabierają zaufania do Pana decyzji i czują się bezpiecznie, przekazując Panu dokładne, aktualne informacje. Ich wkład zwiększa możliwości wyboru i często dostarcza dobrych pomysłów. Gdy słucha Pan swoich podwładnych i służy im, będą oni wykonywać Pana polecenia.
„Odniesienie sukcesu w tym, co się robi, wymaga wielkiej energii – fizycznej, emocjonalnej i duchowej. Talent i inteligencja nie wystarczą.”
Należy zachować elastyczność w reagowaniu na ciągle zmieniający się krajobraz biznesowy. Aby wzbudzić zaufanie do swojego przywództwa, należy rozwinąć „mentalność zmiany”, czyli pozytywne nastawienie do zmian. Aby przewodzić w okresie przejściowym, musi Pan prawidłowo ocenić możliwości, mocne i słabe strony swojej organizacji. Oczywiście musi Pani również posiadać techniczną wiedzę na temat zachodzących procesów. W czasach zmian przejrzysta komunikacja jest ważniejsza niż kiedykolwiek.
Style przywództwa
Gdy rozpoczynają Państwo pracę na nowym stanowisku kierowniczym, należy szukać doświadczonych ludzi jako mentorów. Style przywództwa różnią się diametralnie w zależności od jednostki. Niektórzy liderzy są spokojni i wyrachowani, podczas gdy inni podejmują odważne ryzyko. Jedni skupiają się na wydajności, inni na ludziach. Chociaż można uczyć się od innych stylów przywództwa, Państwa styl musi pochodzić z Państwa wnętrza i powinien być niepowtarzalny.
„Odwaga to niezachwiana siła, która pozwala nam robić to, co uważamy za słuszne w obliczu trudnej sytuacji, wykonywać trudne zadania z wdziękiem i bez wahania”.
Aby przeanalizować style przywództwa, które widzi Pani wokół siebie, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
Stosunek do zmian – To, jak lider radzi sobie ze zmianami, w dużej mierze decyduje o tym, jak zareaguje cała organizacja.
Delegowanie uprawnień – W jakim stopniu lider angażuje się w podejmowanie decyzji i inicjowanie działań w organizacji?
Wykorzystanie władzy – Dobrzy liderzy wykorzystują swoją władzę z korzyścią dla organizacji i pracowników.
Zarządzanie stresem – Spokój w ogniu budzi zaufanie.
Procedury podejmowania decyzji – Sposób, w jaki lider przedstawia decyzje, powinien wzbudzać komfort, a nie strach.
Oczekiwania osobiste i organizacyjne – Określają tempo, w jakim organizacja będzie się rozwijać. Obejmuje ustalanie standardów wydajności i ocenę wyników.
Delegowanie uprawnień
Być może najważniejszą cechą skutecznego lidera jest umiejętność przewodzenia poprzez innych. Aby w pełni wykorzystać partycypacyjny styl zarządzania, należy delegować uprawnienia decyzyjne na podwładnych. W ten sposób wzmacnia się pozycję wszystkich w organizacji.
„Musimy nauczyć liderów, jak uczyć i rozwijać nowych liderów na każdym poziomie w organizacji”.
Przekazywanie uprawnień może być jednak trudne. Jak wszyscy inni, liderzy uczą się najlepiej poprzez działanie, a uczą się poprzez podejmowanie decyzji. Ponadto lider musi realistycznie ocenić, co dokładnie wnosi do organizacji, aby określić, które obowiązki należy zachować, a z których zrezygnować. Należy skoncentrować swoje wysiłki na obszarach, w których można dokonać największej zmiany, a następnie zignorować błahostki.
„Wykorzystanie wiedzy w działaniu wzbogaca nasze doświadczenia i dodaje nam mądrości”.
Chociaż posiadanie wpływu na każdą czynność może dawać poczucie, że ma się nad nią kontrolę, może to również powodować odciąganie energii od projektów o najwyższym priorytecie. Rezygnacja z odrobiny władzy i kontroli może wywołać uczucie niepokoju. Proszę przeciwdziałać temu niepokojowi, tworząc strukturę przekazywania informacji zwrotnej i oceny.
Liderzy muszą utrzymywać swoje organizacje w stanie żywotności i konkurencyjności w obecnych warunkach, ale powinni również zabezpieczyć przyszłość poprzez rozwój następnej generacji liderów. Mentorowanie następnemu pokoleniu liderów jest częścią Państwa roli jako służebnego przywódcy. Należy określić oczekiwania wobec kandydatów na liderów i regularnie sprawdzać ich postępy. Stawiaj im wyzwania w postaci projektów, które wymagają od nich wykorzystania ich mocnych stron.
Proszę stawiać wyzwania również sobie. Proszę szukać możliwości rozwoju osobistego, aby uniknąć stagnacji i stymulować nowe pomysły. Adaptacja pomysłów do praktycznych zastosowań to podstawowa umiejętność przywódcza. A uczenie się nowych sposobów wykorzystania posiadanej wiedzy pozwala na rozwój. Dążąc do rozwoju osobistego, dają Państwo wspaniały przykład swoim pracownikom. Mądrość rozwija się z czasem z połączenia wiedzy i doświadczenia, ale nigdy nie przychodzi do tych, którzy jej nie szukają.
O autorze
Robert P. Neuschel przez 30 lat był kierownikiem w międzynarodowej firmie zarządzającej, a także profesorem w Kellogg School of Management na Northwestern University.